Per Pili Royo i Esther Barrabés Ens adonem que sovint hem fet alguna descoberta quan simplement ens hem aturat al carrer, hem aixecat la vista davant nostre i hem mirat. I és que potser amb més freqüència de la que voldríem ens perdem coses per no mirar. És quan mirem...
Relativament més “Grossa”
07/10/2015
Per Pili Royo y Esther Barrabés. Sovint hem sentit l’expressió “tot és relatiu”, i certament tot es pot mirar des d’una òptica relativa. Però què és millor, la mirada relativa o l’absoluta? Com canta Pau Donés (Jarabe de Palo) “Depende, de qué depende, de según cómo se mire, todo depende….” Posem...
Matemáticas: ¿contenidos en contextos?
16/06/2015
Por Fernando Blasco profesor de la Universidad Politécnica de Madrid y divulgador de las matemáticas Son días apropiados para pensar las matemáticas en contexto, o fuera de él. La famosa prueba de acceso a la universidad, donde preguntamos a los estudiantes que desarrollen procedimientos más o menos rutinarios, sin ningún...
LES LEGISLACIONS ELECTORALS (1)
03/06/2015
ELECCIONS MUNICIPALS. COM ES FA L’ASSIGNACIÓ DE REGIDORS EN UN MUNCIPI? LA LLEI D’HONDT. Per Marta Berini del Berini, professora de matemàtiques de Educació Secundària i responsable a Catalunya del Projecte Estalmat. Aquest any 2015 serà un any en què sembla que serem cridats a les urnes més d’una vegada....
Quan una imatge no és millor que mil paraules
05/05/2015
Per Pili Royo y Esther Barrabés. Tots hem sentit o dit alguna vegada aquesta frase: “una imatge val més que mil paraules”. En general és ben veritat, i en particular, quan volem explicar conjunts de dades. Els gràfics ens permeten condensar i resumir de manera molt efectiva el que les...
Què va passar aquell dia?
23/03/2015
Per Xavier Vilella Miró (Vilassar de Mar). Aprofitar el que l’alumne sap de fora del centre per motivar-lo en la tasca que li proposem a l’aula, i que a més li serveixi per desenvolupar-la, no és senzill. Però de vegades ho aconseguim. Presento un exemple que relaciona el que sap...
Matempaties
03/03/2015
Per Joan Martínez Serra (Sabadell). Aquesta piulada i el compromís de la patent m’obliga a una petita reflexió. Per derivació semàntica semblaria raonable entendre la matempatia com la capacitat d’acceptar que l’alumne experimenti l’activitat matemàtica de forma diferent, gairebé oposada, a com ho fan els professors. Potser aleshores podríem acceptar...
Una visita al mmaca
13/02/2015
Per Anton Aubanell. Es tracta d’una oportunitat per fer matemàtiques fora de l’aula, sovint en família, immergint-nos en un ambient on les matemàtiques es viuen, es toquen, quasi es mengen (literalment tenim galetes en forma del número pi). Crec que el mmaca, a través de la seva exposició permanent a...
Pintar el mapa de Catalunya
10/02/2015
Per Pili Royo y Esther Barrabés. Conjectures, innocentades i teoremes Vet aquí un mapa de les comarques de Catalunya. Per començar, podríem mirar si recordem els noms i situació d’aquestes comarques… Però també podem deixar-ho per ara i entretenir-nos en una activitat més lúdica: Pintem el mapa Potser ens agradarà...
Ni tanto ni tan poco
28/01/2015
Entre poc i massa Per Pili Royo y Esther Barrabés. Al “super”, com a qualsevol botiga, hauríem de revisar els tiquets de les compres que fem. Ja fa algun temps que l’OCU advertia dels errors comesos per molts supermercats en la indicació del preu dels seu productes. …Amb aquest pensament...
Cuando el orden sí que importa
20/01/2015
Por Pili Royo y Esther Barrabés. El pasado sábado 1 de noviembre leía una noticia en La Vanguardia bajo el título: “Tener un pliegue diagonal en el lóbulo de la oreja, marcador de riesgo de infarto o ictus”. Reconozco que de entrada me llamó más la atención eso del pliegue...