Mirant cap amunt

05/11/2015

Per Pili Royo i Esther Barrabés Ens adonem que sovint hem fet alguna descoberta quan simplement ens hem aturat al carrer, hem aixecat la vista davant nostre i hem mirat.  I és que potser amb més freqüència de la que voldríem ens perdem coses per no mirar. És quan mirem...

Leer más

Relativament més “Grossa”

07/10/2015

Per Pili Royo y Esther Barrabés. Sovint hem sentit l’expressió “tot és relatiu”, i certament tot es pot mirar des d’una òptica relativa. Però què és millor, la mirada relativa o l’absoluta? Com canta Pau Donés (Jarabe de Palo) “Depende, de qué depende, de según cómo se mire, todo depende….” Posem...

Leer más

Matemáticas: ¿contenidos en contextos?

16/06/2015

Por Fernando Blasco profesor de la Universidad Politécnica de Madrid y divulgador de las matemáticas Son días apropiados para pensar las matemáticas en contexto, o fuera de él. La famosa prueba de acceso a la universidad, donde preguntamos a los estudiantes que desarrollen procedimientos más o menos rutinarios, sin ningún...

Leer más

LES LEGISLACIONS ELECTORALS (1)

03/06/2015

ELECCIONS MUNICIPALS. COM ES FA L’ASSIGNACIÓ DE REGIDORS EN UN  MUNCIPI? LA LLEI D’HONDT. Per Marta Berini del Berini, professora de matemàtiques de Educació Secundària i responsable a Catalunya del Projecte Estalmat. Aquest any 2015 serà un any en què sembla que serem cridats a les urnes més d’una vegada....

Leer más

Quan una imatge no és millor que mil paraules

05/05/2015

Per Pili Royo y Esther Barrabés. Tots hem sentit o dit alguna vegada aquesta frase: “una imatge val més que mil paraules”. En general és ben veritat, i en particular, quan volem explicar conjunts de dades. Els gràfics ens permeten condensar i resumir de manera molt efectiva el que les...

Leer más

Què va passar aquell dia?

23/03/2015

Per Xavier Vilella Miró (Vilassar de Mar). Aprofitar el que l’alumne sap de fora del centre per motivar-lo en la tasca que li proposem a l’aula, i que a més li serveixi per desenvolupar-la, no és senzill. Però de vegades ho aconseguim. Presento un exemple que relaciona el que sap...

Leer más

Matempaties

03/03/2015

Per Joan Martínez Serra (Sabadell). Aquesta piulada i el compromís de la patent m’obliga a una petita reflexió. Per derivació semàntica semblaria raonable entendre la matempatia com la capacitat d’acceptar que l’alumne experimenti l’activitat matemàtica de forma diferent, gairebé oposada, a com ho fan els professors. Potser aleshores podríem acceptar...

Leer más

Una visita al mmaca

13/02/2015

Per Anton Aubanell. Es tracta d’una oportunitat per fer matemàtiques fora de l’aula, sovint en família, immergint-nos en un ambient on les matemàtiques es viuen, es toquen, quasi es mengen (literalment tenim galetes en forma del número pi). Crec que el mmaca, a través de la seva exposició permanent a...

Leer más

Pintar el mapa de Catalunya

10/02/2015

Per Pili Royo y Esther Barrabés. Conjectures, innocentades i teoremes Vet aquí un mapa de les comarques de Catalunya. Per començar, podríem mirar si recordem els noms i situació d’aquestes comarques… Però també podem deixar-ho per ara i entretenir-nos en una activitat més lúdica: Pintem el mapa Potser ens agradarà...

Leer más

Ni tanto ni tan poco

28/01/2015

Entre poc i massa Per Pili Royo y Esther Barrabés. Al “super”, com a qualsevol botiga, hauríem de revisar els tiquets de les compres que fem. Ja fa algun temps que l’OCU advertia dels errors comesos per molts supermercats en la indicació del preu dels seu productes. …Amb aquest pensament...

Leer más

Cuando el orden sí que importa

20/01/2015

Por Pili Royo y Esther Barrabés. El pasado sábado 1 de noviembre leía una noticia en La Vanguardia bajo el título: “Tener un pliegue diagonal en el lóbulo de la oreja, marcador de riesgo de infarto o ictus”. Reconozco que de entrada me llamó más la atención eso del pliegue...

Leer más