Aquest any se celebra 100è aniversari de la publicació del llibre Schools of To-morrow (1915) escrit per John Dewey i Evelyn Dewey, en el qual s’advertia de la necessitat de reinventar –refundar– l’escola sota els reptes i desafiaments de la societat del moment (primeres dècades del segle XX).
Probablement l’escola està, ha estat i estarà sempre sota escrutini atès que, com tota institució social, és cultural i històricament contingent. Això vol dir que s’ha de reinventar per fer front a les característiques i desafiaments de les societats canviants. Un any després, al 1916, l’autor publicava Democracy and Education en el qual apareixen conegudes afirmacions, algunes d’elles amb una sorprenent vigència i actualitat: “If we teach today ‘s students as we taught yesterday s, we rob them of tomorrow” (Dewey , 1916, pàg. 167).
Dewey, J. (1916). Democracy and Education. New York: Macmillan Company
Dewey, J. & Dewey, E. (1915). Schools of To-morrow. New York: E. P. Dutton & Company.