Propòsit i objectius

En el transcurs de les últimes dècades s’han produït canvis importants en el paper de l’aprenentatge en la vida de les persones i en bona part dels paràmetres que intervenen en l’aprenentatge humà: on aprenem, quan, com, amb qui i de qui, i per descomptat què i per a què aprenem. Aquests canvis obliguen a revisar la nostra comprensió dels processos d’aprenentatge i plantegen reptes inèdits als sistemes educatius, construïts entorn d’una ecologia de l’aprenentatge cada vegada més allunyada de la realitat actual. BLE sorgeix amb el propòsit de convertir-se un lloc de trobada, d’intercanvi d’informació i de reflexió conjunta per als investigadors, els professionals de l’educació i, més en general, totes les persones interessades a estudiar i comprendre els processos d’aprenentatge en aquest nou escenari i analitzar les seves implicacions educatives.

MesaEscolar

L’acrònim BLE – de l’anglès Bridging Learning Experiences– fa referència a una de les característiques més destacades i amb majors implicacions educatives de la nova ecologia de l’aprenentatge: l’aparició, sobretot de la mà de les TIC, de nous i inèdits nínxols d’aprenentatge i el reforç dels contextos tradicionals d’activitat i de desenvolupament –família, comunitat, institucions culturals i d’oci, lloc de treball…– també com a nínxols potencials d’aprenentatge. Les oportunitats, recursos i instruments per aprendre es multipliquen i diversifiquen. L’aprenentatge deixa d’estar associat a un sol tipus de contextos d’activitat –tradicionalment el context de les institucions d’educació formal– i apareix més aviat com el resultat de les experiències d’aprenentatge que les persones acumulem mitjançant la nostra participació els contextos d’activitat pels quals transitem.

acuario

D’aquesta manera, les trajectòries d’aprenentatge –la xarxa de contextos d’activitat als quals les persones tenim accés i en els quals participem–, les experiències d’aprenentatge que obtenim mitjançant aquesta participació i els ponts que establim entre elles esdevenen elements essencials per entendre què aprenem finalment les persones i com ens construïm com a aprenentes.

Des d’aquestes coordenades, BLE es proposa els objectius següents:

PaseoBici

  • impulsar l’estudi dels processos d’aprenentatge en el marc de la nova ecologia de l’aprenentatge i contribuir a la seva explicació i comprensió, proporcionant una informació actualitzada dels enfocaments teòrics i metodològics més prometedors i dels resultats més destacats de la recerca sobre el tema;
  • impulsar impulsar la recerca i la reflexió sobre els processos de construcció de la Identitat d’Aprenent i sobre com les persones ens construïm com a aprenents;
  • identificar, analitzar i debatre els reptes educatius que planteja la nova ecologia de l’aprenentatge i les transformacions que han d’escometre els sistemes educatius per contribuir a la formació dels aprenents competents que requereix la societat actual.

Deixa un comentari

La teva adreça de correu electronic no es publicarà. Els camps obligatoris están marcats *