Entre poc i massa
Per Pili Royo y Esther Barrabés.
Al “super”, com a qualsevol botiga, hauríem de revisar els tiquets de les compres que fem. Ja fa algun temps que l’OCU advertia dels errors comesos per molts supermercats en la indicació del preu dels seu productes.
…Amb aquest pensament de rerefons, fa un parell de dies vaig anar a comprar uns benjamins al super del costat de casa. Al prestatge corresponent hi vaig trobar un estoig de tres ampolletes d’Anna de Codorniu per 6,95 €. No volia gastar gaire i vaig dirigir la mirada a l’etiqueta que informava sobre el preu per litre: 34,75 €/litre!!! Uff, massa car! Ja estava a punt de canviar d’idea i comprar directament una ampolla de 75 cl que valia 8,31 € i per tant sortia a uns 11 €/litre… Però l’exagerada diferència em va fer mirar de nou les ampolletes petites: Eren 3 ampolletes de 20 cl, i per tant més de ½ litre, així que 1 litre havia de sortir a menys del doble de 6,95 € (concretament, a 11,60 € aproximadament). Em vaig quedar els benjamins.
Passats uns dies, encara em picava una mica la curiositat i vaig voler comparar preus mirant per internet. El preu de l’estoig (6,62 €) era us cèntims més econòmic, però –segons la informació donada- el litre sortia molt millor: 3,68 €/litre! Aquest error resulta inexplicable. No cal dir que també aquí s’han realitzat càlculs erronis.
Quin càlcul es va fer per concloure que, si 3 botelles de 20 cl valen 6,95 €, es paga a 34,75 €/litre? O que, tot i pagar més de 6 € per 60 cl, el litre només surt a 3,98 €? A la taula de sota intento mostrar una explicació del que imagino ha passat, tot i que en el segon cas únicament trobo explicació si també s’han equivocat al realitzar una multiplicació.
Producte | Preu | Euros/litre (càlcul correcte) | Euros/litre (càlcul erroni) |
3 ampolles de 20 cl | 6,95 € | 6,95/3*5=11,60 € aprox. | 6,95*5=34,75 €/litre Informació que ofereix el supermercat |
3 ampolles de 20 cl | 6,62 € | 6,62/3*5=11,05 € aprox. | 6,62/5*3=3,98 €/litre Informació que ofereix la pàgina web |
En fi, en aquest cas no sembla que els errors comesos tinguin una intencionalitat. Confusions en el concepte de proporcionalitat?; confusions en els conceptes de producte i divisió? Caldria vetllar per la qualitat de la informació que s’ofereix al consumidor. I els consumidors hauríem de prendre part activa en aquesta vetlla.
Daba por supuesto que estos datos de productos comerciales serían correctos. ¿Hasta qué punto cuestionarnos y hasta qué punto implicarnos?. Me pregunto si estamos dispuestos a ¿perder? un ratillo/ratazo al hacer la compra, entre leer ingredientes, calcular precios unitarios, encontrar y leer la fecha de caducidad o consumo preferente, siempre camuflada…ah y lo primero entender eso que decís de la proporcionalidad. Creo que vale la pena, al menos intentarlo.